ලොව වේගවත්ම මගි ගුවන් යානය...
ශබ්දය හිරිහැරයක් වු නිසා විශ්රාම ගැන්වූ කොන්කෝඩ්..
Concorde ( Supersonic)
ශබ්දය වේගය අභිබවා යන පළමු මගී ගුවන් යානය ලෙස මෙය හැඳින්වූවාට වරදක් නැත.යූරෝ බිලියන 1.3ක ව්යාපෘතියක ප්රතිඵලයක් ලෙස නිර්මාණය වෙන කොන්කෝඩ් යානයට දැනට ගුවනේ සැරිසැරීමට ඉඩක් නැත.ඒ ඉන් නිකුත් වන අධික ශබ්දය නිසාවේනි..එහි ප්රබලත්වය කොපමණද යැයි කිවහොත් ගොඩනැගිලි වල ජනේල කම්පනය දරා ගත නොහැකිව කැඩි බිඳි යන වාර්තා වේ..
නමුත් supersonic ඊළඟ පරම්පරාවේ යානය නාසා ආයතන විසින් නැවත ප්රතිනිර්මාණය වන බවද වාර්තා වේ.ඒ සුප්රකට බෝයිං සමාගම හා එකතුවය.
පරීක්ෂණ වර්ජිනියා ප්රාන්තයේ පිහිටුවා ඇති නාසා ආයතනයට අයත් ලෑන්ලි පර්යේෂණ ආයතනයෙදිත් සිදු කෙරෙනවා.
නමුත් supersonic ඊළඟ පරම්පරාවේ යානය නාසා ආයතන විසින් නැවත ප්රතිනිර්මාණය වන බවද වාර්තා වේ.ඒ සුප්රකට බෝයිං සමාගම හා එකතුවය.
පරීක්ෂණ වර්ජිනියා ප්රාන්තයේ පිහිටුවා ඇති නාසා ආයතනයට අයත් ලෑන්ලි පර්යේෂණ ආයතනයෙදිත් සිදු කෙරෙනවා.
එෆ්-100 වර්ගයේ ජෙට් ප්රචාලන පද්ධති ඇතුළත් සුපර්සොනික් තාක්ෂණය රැගත් නව ගුවන් යානා අනුරූ, තියුණු වේගයෙන් වායු ධාරා නිකුත් කෙරෙන ප්රචාලන ක්රම, විවිධ හැඩ යානා වල්ගා සහිතව එහිදී අත්හදා බලනවා. පරිසරයට හානි නො වන සේ අවම ශබ්ද තරංග නිකුත් කරන පද්ධති හඳුනා ගැනීමයි, මෙහි දී සිදු කෙරෙන්නේ.
මේ පරීක්ෂණ සාර්ථක වුවහොත් කොන්කෝඞ්වලින් පසු ගුවන්ගමන් සඳහා යළිත් සුපර්සොනික් මගී යානා බිහි වනු ඇත.
මේ පරීක්ෂණ සාර්ථක වුවහොත් කොන්කෝඞ්වලින් පසු ගුවන්ගමන් සඳහා යළිත් සුපර්සොනික් මගී යානා බිහි වනු ඇත.
කොන්කෝඞ් මංගල මගී ගමන සිදු වූයේ 1976 ජනවාරි 21 වැනිදායි. එය එදා සිට ලන්ඩන් හීත්රෝ ගුවන්තොටුපොළේ සිට පැරීසියේ චාල්ස් ඩි ගෝල් ගුවන්තොටුපොළ දක්වාත්, එතැනින් ඇමරිකාවේ නිව්යෝක් හා වොෂින්ටන් නගර දක්වාත් නිරන්තර සේවයේ යෙදුණා.
කොන්කෝඞ් යානයේ ප්රථම මගී ප්රවාහන ගමන සිදු වුණේ 1976දියි. 2003 දී අවසන් ගමන් යන තෙක් එය ලන්ඩනයත්, නිව්යෝක් නගරයත් අතර නිතිපතා එහා මෙහා ගියා.
ලන්ඩනයත්, නිව්යෝක් නගරයත් අතර යන එක් ගමනකට පැය තුනහමාරක් ගත වුණා. සාමාන්ය උපධ්වනික ජෙට් යානයකට මේ ගමන යන්නට පැය අටක් පමණ ගත වෙනවා.
1986 දී කොන්කෝඞ් යානය ලෝකය වටා සැතැපුම් 28,238ක දුරක් පැය 29කුත් මිනිත්තු 59ක් ඇතුළත පියාසර කිරීමට සමත් වුණා.
කොන්කෝඞ් යානයේ ප්රථම මගී ප්රවාහන ගමන සිදු වුණේ 1976දියි. 2003 දී අවසන් ගමන් යන තෙක් එය ලන්ඩනයත්, නිව්යෝක් නගරයත් අතර නිතිපතා එහා මෙහා ගියා.
ලන්ඩනයත්, නිව්යෝක් නගරයත් අතර යන එක් ගමනකට පැය තුනහමාරක් ගත වුණා. සාමාන්ය උපධ්වනික ජෙට් යානයකට මේ ගමන යන්නට පැය අටක් පමණ ගත වෙනවා.
1986 දී කොන්කෝඞ් යානය ලෝකය වටා සැතැපුම් 28,238ක දුරක් පැය 29කුත් මිනිත්තු 59ක් ඇතුළත පියාසර කිරීමට සමත් වුණා.
2000 ජූලි 25 වැනිදා කොන්කෝඞ් යානයක් ප්රංශයේ ගොනස් (Gonesse) හී හෝටලයකට කඩා වැටී එහි සිටි සිවු දෙනකු හා යානයේ සියල්ලන් ම මිය ගියා. එය කොන්කෝඞ් යානයක් මුළු කාලයටම මුහුණ දුන් එකම මාරක අනතුරයි. ඉන් වසර තුනකට පසු එය මුළුමනින් ම නවතා දැමුණා. එහි අවසාන මගී ප්රවාහන පියසැරිය සිදු වූයේ 2003 ඔක්තෝබර් 24 වැනිදා නිව්යෝක්හි සිට ලන්ඩන් දක්වායි.
1969 සිට කොන්කෝඞ් පරීක්ෂණ ගමන්වල යෙදුණා.
පැ.සැ. 250 - කොන්කෝඞ්හී ආරම්භක වේගය.
මිලියන 2.5 - කොන්කෝඞ් යානයෙන් ගෙන ගිය මගීන් සංඛ්යාව.
පැ.සැ. 250 - කොන්කෝඞ්හී ආරම්භක වේගය.
මිලියන 2.5 - කොන්කෝඞ් යානයෙන් ගෙන ගිය මගීන් සංඛ්යාව.
Top speed: 1,354 mph (2,179 km/h)
Introduced: January 21, 1976
Retired: November 26, 2003
First flight: March 2, 1969
Cruise speed: 1,320 mph (2,124 km/h)
Engine type: Rolls-Royce/Snecma Olympus 593
Manufacturers: Airbus Group , British Aircraft Corporation , Sud Aviation ,
Aérospatiale
ලිපිය
Introduced: January 21, 1976
Retired: November 26, 2003
First flight: March 2, 1969
Cruise speed: 1,320 mph (2,124 km/h)
Engine type: Rolls-Royce/Snecma Olympus 593
Manufacturers: Airbus Group , British Aircraft Corporation , Sud Aviation ,
Aérospatiale
ලිපිය
කවිඳු පතිරණ
No comments:
Post a Comment